Pustevny - Radhošť

Západní část Moravskoslezských Beskyd s Radhoští a Pustevnami nabídne krásné scenérie i dost odlehlých zákoutí. V okolí Pusteven je to ale opravdu hrůza a opravdový Disneyland. Věděli jsme o tom, byli jsme to připraveni, ale přesto nás to šokovalo. Pokud můžete, vydejte se sem na výlet ve všední den a mimo hlavní letní sezonu. My zde byli v půli září a i tak to bylo tedy něco. Neumím si představit co se tu děje v sezóně. Pustevny jsou skutečné turistické inferno. A to díky nejnovější zdejší atrakci, tzv. stezce v korunách stromů, zde zvané Stezka Valaška. Pěkný soubor dřevěných staveb z konce 19. století, díla Dušana Jurkoviče, si v tomto prostředí není možné užít. Davem se ještě proplétají cyklisté i jezdci na koloběžkách, které si tu každý může půjčit. Z Disneylandu zvaného Pustevny raději pokračujeme k západu po hřebeni na Radhošť. Cesta, místy asfaltová, se mírně vlní nahoru a dolů a je stále velmi frekventovaná. Výlet z Pusteven na Radhošť (tam a zpět osm kilometrů) je evidentním maximem většiny návštěvníků, kteří se nahoru vyvezou. Pivo v kiosku u sochy Radegasta teče proudem. Z řady míst se otevírají širé výhledy hlavně jižním směrem, na Hostýnské vrchy, Javorníky i na Slovensko, místy je vidět i k severu, zahlédneme i Lysou horu. Znovu si uvědomujeme, jak jsou severní svahy Beskyd strmé. Přišlo nám zajímavé, že zatímco Hotel Radegast je obležen výletníky, k dřevěné kapli sv. Cyrila a Metoděje, stojící na samém vrcholu Radhoště, kterým horský hřbet končí, už dorazí jen zlomek návštěvníků. Obě místa přitom dělí sotva 400 metrů. A tak u sochy slovanských věrozvěstů vedle svatostánku je docela klid.

Úplně liduprázdno nás pak provází během cesty zpět. Nechce se mi zase se psem kličkovat mezi davy a tak po zelené scházíme kousek pod hřeben a zde se vracíme zpět na pustevny lesnickou naučnou stezkou. Jen kousek bokem a je tu klid a pohoda. Psík si pobíhá navolno, jdeme krásným lesem. Občas se odkryje další výhled do kraje a objevíme i studánky s lahodně studenou vodou. Tady je opravdu klid a jsem moc rád, že jdeme zpátky tudy.

Zpět na Pustevnách děláme tu chybu, že chceme ze zajímavosti potěšit žaludky v jednom z tamějších podniků něčím teplým. Ceny šílené a kvalita ještě šílenější. Poměr mezi cenou a kvalitou je snad ještě horší než v Praze na Staroměstském náměstí. Jídlo nedochucené, jsme neuvěřitelně zklamání. Takto nehorázně tady z lidí tahat peníze za takové blafy je opravdová drzost. Ale co, lidí je dost, dají si to a když budou nespokojeni tak nevadí, zítra přijedou další hladové davy. Jediné plus byla (prý/snad) domácí malinová limonáda, která mě opravdu chutnala a občerstvila.

I tak to byl zajímavý výlet který stál za to. Výhledy jsou tu opravdu nádherné a občas je dobré si připomenout, jak vypadá davový turismus a ujistit se, že opravdu není pro nás. Odměnou pak pro nás bylo kempování u pana Spitzera v Peciválkách. Jaký to rozdíl! Nádherné místo, příjemný pan majitel. Nádherná louka v úžasném horském údolíčku. Nalevo horská bystřina, napravo lesy, krásná sušárna evokující horskou salaš. Studánka. Hned nad sušárnou kozáci jako prasata. :-) Připraveno ohniště, v noci naprosté ticho a nulový světelný smog. Tolik hvězd jsem nad hlavou už dlouho neviděl. Ráno se na nás přišli podívat i ovečky. Pro stanaře je tohle opravdový kousek ráje na zemi. Vše je dokonalé a nic bychom neměnili. Moc děkujeme za úžasné místo k přenocování. #cestování #krajina #příroda #země